Dagindeling

Hoewel ik heel veel goede redenen had en heb om een thuiswerkende vertaler-moeder te worden en te blijven, vraag ik me af en toe toch wel eens af of ik niet iets verkeerd doe. Als ik bijvoorbeeld het artikel “Zo doe ík het” lees in de Kids Special van Margriet. In het artikel vertellen twee moeders van drie kinderen, de een parttime werkend, de ander niet werkend, hoe ze hun dag indelen. En dan kan ik natuurlijk niet anders dan vergelijken. Een paar voorbeelden:

10.00 uur
De parttime werkende moeder is om 7.00 uur opgestaan, heeft een was uit de droger gehaald, kleren voor iedereen uitgezocht, de kinderen wakker gemaakt, broodtrommeltjes klaargemaakt, wat geholpen met aankleden en de kinderen op de fiets naar school gebracht. Ze zit al vanaf 9.00 op haar werk achter haar computer.
De niet-werkende moeder is ook om 7.00 uur opgestaan, heeft de kinderen wakker gemaakt, kleren uitgezocht, tassen gevuld en is naar school gefietst. Ze heeft op school haar zoon een kwartiertje geholpen met lezen en nog wat met hem nagekletst. Vervolgens heeft ze thuis een was aan de droogmolen gehangen en heeft ze met haar man (die een eigen slagerij heeft) koffie gedronken en gebak gegeten.
Ik ben ook om 7.00 uur opgestaan, heb mijn kind wakker gemaakt, ons ontbijt klaargemaakt, haar fruittas gevuld en haar lopend naar school gebracht. Met juf overlegd over twee activiteiten later deze week waarbij hulpouders nodig zijn. Weer thuis had ik net even tijd om mijn computer aan te zetten, mijn mail van gisteren te ordenen en een planning voor vandaag te maken en toen moest ik alweer de deur uit om manlief naar de plek te brengen waar hij op dinsdag een behandeling volgt. Thuis hang ik een was aan de waslijn en vanaf 9.45 uur zit ik weer achter mijn computer.

13.30 uur
De parttime werkende moeder heeft tot 12 uur gewerkt, haar kinderen van school gehaald, met ze gegeten en ze weer naar school gebracht. Ze zit inmiddels alweer tien minuten op haar werk.
De niet-werkende moeder heeft eten gekookt, haar kinderen van school gehaald en met ze gegeten, heeft de twee oudsten weer naar school gebracht en heeft even gelezen met de jongste, die vanmiddag vrij heeft en een vriendje op bezoek krijgt.
Ik heb wat er over was van de ochtend besteed aan twee kleine tussendoorklussen die langer duurden dan verwacht en het proberen op te lossen van een probleem met een opdracht die ik gisteren heb geleverd. Ruim honderd van de vierhonderd bestanden die ik heb vertaald, zijn beschadigd geraakt door een vreemde fout van de vertaalsoftware. Ik mail heen en weer met mijn klant om een oplossing te bedenken en krijg intussen van de ‘tussendoorklant’ bericht dat er voor een van zijn bestanden een update is gekomen. Zo duurt het allemaal nog langer. Door alle stress besluit ik wat eerder met mijn middagpauze te beginnen en even naar de winkel te gaan voor verse broodjes en lekker beleg. Ik heb mijn dochter van school gehaald, met haar gegeten, de afwasmachine uit- en weer ingeruimd en dochter weer naar school gebracht en zet me nu met frisse tegenzin weer achter de computer.

24.00 uur
De parttime werkende moeder heeft tot 15.10 uur gewerkt en heeft de rest van de middag doorgebracht met kinderen van school halen en naar activiteiten brengen, de was, eten koken en met de kinderen eten. Wat ze tussen etenstijd en bedtijd doet, vermeldt het verhaal niet, maar later brengt ze haar kinderen naar bed en leest ze allemaal uit een eigen boek voor. Ze neemt een uurtje de tijd om de rommel in huis op te ruimen, drinkt een half uurtje koffie op de bank, gaat ‘s avonds laat nog naar de supermarkt en zit daarna nog een uur op de bank met de krant en een glas wijn. Om 24.00 uur gaat ze naar bed.
De niet-werkende moeder werkt twee uur in de tuin terwijl haar zoontje voetbalt met zijn vriendje. Haar andere twee kinderen komen zelf uit school, ze voorziet ze van limonade en zit vervolgens anderhalf uur in de zon. Ze eet een boterhammetje met haar kinderen en gaat met de jongste naar zwemles. Als ze weer thuis zijn, eet ze nog een keer een boterham, maar dit keer met haar man. Ze brengt haar jongste kind naar bed, helpt de middelste met zijn huiswerk en belt wat andere ouders om iets te organiseren. Van 21.00 uur kijkt ze televisie, met koffie en een likeurtje, en om 24.00 uur gaat ook zij naar bed.
Ik ben tot half 3 bezig om mijn problemen op te lossen en kan dan eindelijk beginnen aan mijn eigenlijke werk van vandaag. Ik heb een tussendeadline voor een grote opdracht en moet eigenlijk vandaag het eerste grote bestand leveren. Maar daarvoor moet ik nog wel een paar duizend woorden vertalen. Als ik vanmorgen om 9 uur had kunnen beginnen, zoals gepland, zou dat geen probleem zijn geweest. Nu zie ik het somber in. Om 15.10 uur spring ik in de auto, op weg naar school. Ik wacht vijf minuten in de regen op het schoolplein en ga dan samen met dochterlief haar vader ophalen, die al vanaf 15.00 uur klaar is met zijn behandeling. Onderweg zitten alle stoplichten tegen en natuurlijk gaan ook de spoorbomen net voor onze neus dicht. We doen twintig minuten over een rit die normaal 10 minuten duurt. Om kwart voor 4 zijn we weer thuis. Ik ben uitgeput en ga even op de bank liggen. Om half 5 schrik ik wakker van de telefoon: de organisator van een muziekfestival wil een optreden plannen van het koor waarvan ik secretaris ben. Als we zijn uitgepraat, ga ik toch maar weer aan het werk, moe of niet. Eten koken laat ik over aan mijn man, die flink moet improviseren omdat ik geen tijd heb gehad om echte boodschappen te doen. Na het eten vertrek ik meteen weer naar mijn werkkamer. Ook het naar bed brengen van mijn dochter moet ik dit keer overlaten aan haar vader. Tot middernacht doe ik een poging om mijn deadline te halen, maar dat lukt niet. Het werk is saai en ik ben moe, dus ik laat me te vaak afleiden door e-mail en internet. Tussendoor pauzeer ik een paar keer vijf of tien minuten samen met mijn man. Om middernacht hou ik het voor gezien. Ik doe nog een rondje e-mail en internet, schrijf een blogje en rol om 0.30 uur mijn bed in.

Het huis is nog een puinhoop, mijn deadline is niet gehaald, mijn dochter klaagde dat ik vandaag te weinig tijd voor haar had en ik ben uitgeteld. Wat doe ik verkeerd?

Leave a Reply

