Onzinzinnen

Het thuiswerkendevertaalmoederschap eist zijn tol weer eens de laatste tijd. Mijn door nood gedwongen korter dan geplande herfstvakantie was niet lang genoeg om echt bij te komen en ik was daardoor niet echt opgewassen tegen alles wat de afgelopen week op mijn weg kwam. Het begon er al mee dat ik maandagavond mijn wekelijkse avondje uit, de koorrepetitie die me echt heilig is omdat het mijn vaste avond weg van alles is, moest missen doordat de verbouwing van het gebouw waarin we repeteren langer duurde dan gepland. De rest van de week was gevuld met het oplossen van onverwachte problemen, zowel privé als in mijn werk. Maar liefst drie vertaalbureauklanten kwamen met negatief commentaar van hun klanten op door mij geleverde vertalingen en hoewel dat negatieve commentaar grotendeels aantoonbaar onterecht was, kostte dat aantonen de nodige tijd en irritatie. Dat zorgde weer voor vertraging in het gewone werk, waardoor ik toch weer een paar keer tot ‘s avonds laat moest doorwerken om deadlines te halen, hoewel ik deze week bewust minder werk dan anders had ingepland.

Vanmorgen om 9 uur had ik de laatste deadline van deze week, wat in de praktijk betekent dat ik die opdracht gisteravond af moest hebben. Ik was daarom nog laat bezig, maar de vermoeidheid sloeg rond half 1 genadeloos toe. Ik merkte dat ik erg lang deed over vrij eenvoudige zinnen en als ik dan teruglas wat had getypt, bleek dat soms vol fouten te zitten. Ik had nog maar een paar honderd woorden te gaan, maar besloot toch maar eerst te gaan slapen. Liever vandaag (te laat) goed werk leveren dan vannacht (op tijd) werk vol fouten.

Dat dat een goede beslissing was, bleek vanmorgen. Na een nachtje slapen, een ontbijt en wat frisse lucht opsnuiven bij het naar school brengen van dochterlief, las ik nog eens de laatste pagina door die ik gisteravond had vertaald. En dat bleek nog erger te zijn dan ik vermoedde. De ergste voorbeelden:

Die übergegebene id referenziert kein Documentation Element.
Op de doorgegeven id staat geen referentie naar Element-documentie.

Für die angegebene Locale sind in der PC Def Datei keine Descriptions gepflegt (Root Element).
Voor de opgegeven landinstellingen zijn er kleine beschrijvingen gedefinieerd in het bestand PC Def hoofdelement).

Zum Aufruf des Cockpits nach dem Logout wurde kein Client oder PcDefinition übergeben.
Voor het oprichten van de cockpit is geen Client of PcDefinition ideaal.

Zu der angegebenen Model-GUID gibt es kein Performance Cockpit.
Er is geen prestatiecockpit die niet bij de aangegeven Model Gui…

Es sind keine Performance Cockpits installiert.
Er zijn geen Performance Cockpit geïnstalleerd over Hillegonda erbij aangemeld.

Es konnte kein primärer Connector instantiiert werden.
Er kan geen Connector is haar model meevalt.

Ik ben overduidelijk toe aan wat meer rust dan ik mezelf de laatste tijd heb gegund. Maar is er een psycholinguïst in de zaal die me kan vertellen hoe dit verschijnsel heet?

Leave a Reply

