Tolken bij de kapper

CDA-Europarlementariër Esther de Lange is vandaag in het nieuws omdat ze vindt dat Paul McCartney overdrijft als hij zegt dat het beter voor het milieu is als mensen veel minder vlees gaan eten. Hoewel ze ongetwijfeld geïnspireerd is door de machtige boerenlobby achter het CDA en het wel degelijk klopt dat vleesproductie een veel grotere belasting voor het milieu vormt dan andere vormen van voedselproductie, is er natuurlijk ook wel iets te zeggen voor haar suggestie dat mensen niet zoveel ongebruikt voedsel moeten weggooien. Dat kwam in het nieuwsbericht in de Telegraaf niet zo genuanceerd over, maar ja, nuance en Telegraaf zijn twee woorden die niet echt bij elkaar passen.

Maar goed, ik wilde wel eens weten wat voor iemand mevrouw De Lange is, dus ik googelde haar even. Ze blijkt niet alleen een eigen website te hebben, maar ook een weblog. En op dat weblog las ik de volgende ‘briljante’ suggestie:  bij informeel werkoverleg tussen Europarlementariërs zijn tolken overbodig. Schaf die tolkendiensten af en zet de zo vrijkomende tolken in plaats daarvan in bij de kapper van het EP, zodat ze kunnen helpen uitleggen hoe een pony moet worden geföhnd. Dat lijkt me inderdaad veel nuttiger…

Update (9-12-09): ik had een reactie achtergelaten op het weblog van Esther de Lange. Die reactie heeft ze helaas niet geplaatst. Maar ze was wel zo vriendelijk om me in een mailtje dit te laten weten: “Graag laat ik de tolken hun onmisbare werk doen, maar niet waar het niet nodig is. Ik spreek vloeiend Engels, Duits en Frans (…) en heb de tolken niet altijd nodig. Als ik de enige Nederlandstalige ben in een overleg zitten ze er dus voor niets en dat is zonde, zeker als je zuinig wilt omgaan met je uitgaven als Europees Parlement. In commissievergaderingen en plenaire sessies maak ik dan weer graag gebruik van ze. Overigens is mijn weblog (in tegenstelling tot de site) bedoeld om de luchtige kant van het EP in de spotlight te zetten.”

Leave a Reply

