Waarom makkelijk doen als ‘t ook moeilijk kan?

Tweede Pinksterdag. Eigenlijk heb ik vandaag vrij, al heb ik dat mijn klanten niet laten weten. Om half 12 ‘s morgens zet ik mijn computer voor het eerst aan om voor de zekerheid even naar mijn mail te kijken. Ik zie een dringend berichtje van een van mijn klanten. Een vertaalbureau in Brussel dat een aantal projectmanagers in India heeft. Dit mailtje komt dan ook uit India, waar ze waarschijnlijk geen Tweede Pinksterdag kennen.

Wat is er zo dringend? Een ‘miniprojectje’: of ik de zin “<X> is a registered trademark of <Y>” zo snel mogelijk wil vertalen. Normaal gesproken is dat een fluitje van een cent. Ik kijk even in het vertaalgeheugen voor de eindklant of die voor ‘registered’ ‘geregistreerd’ of ‘gedeponeerd’ gebruikt en ik beantwoord het mailtje met de vertaling. Een kwestie van twee minuten, hoogstens.

Maar niet dit keer, want de klant wil aardig zijn en staat erop me te betalen voor het werk. Dat betekent dat ik een opdracht moet aanmaken in mijn administratie. Bovendien mag ik de vertaling niet zomaar in een mailtje sturen, maar stuurt de klant een Word-document mee dat ik met het eigen online vertaalgeheugensysteem van de klant moet vertalen.

Dus: ik open de spreadsheet met mijn opdrachtadministratie en kijk eerst of ik nog een lopend project voor deze eindklant heb. Dat blijkt niet het geval te zijn, dus moet ik een nieuw project maken. Ik vul de gegevens in en maak in Windows Verkenner een opdrachtmap met een paar submappen. Ik sla het te vertalen bestand op en open het in Word. Ik meld me aan bij het online vertaalgeheugensysteem, open de zin en wat blijkt? De zin staat al letterlijk, 100% vertaald, in dat vertaalgeheugen. Ik neem de vertaling over, sluit het vertaalgeheugensysteem en het document en stuur de klant een mail met het vertaalde bestand.

En omdat mijn pc nog maar net ‘wakker’ was en het bij voorkeur erg rustig aan doet als ik hem net heb aangezet, duurde dit alles ruim een kwartier.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan…?

Leave a Reply

