Beroepsdeformatie

Een van de gevolgen van dag in dag uit met taal bezig zijn is dat je niet meer normaal naar taal kunt luisteren en niet meer normaal teksten kunt lezen. Je bent altijd alert op fouten. Zo reageerden mijn ouders, zusje en ik vroeger bij het journaal al regelmatig op taalfouten van geïnterviewden (“groter dan“, riepen we dan in koor) maar nauwelijks als er iets werd gezegd dat inhoudelijk minder logisch was. Slordige fouten in de ondertiteling kunnen mijn plezier in een film danig vergallen en een middelmatig vertaald boek (waarbij je je regelmatig afvraagt hoe een bepaalde zin in het Engels zal hebben geluid) leg ik liever meteen weg dan dat ik me blijf ergeren aan de vertaalfouten.

Taal is overal, en taalfouten dus ook. En waar de een zonder problemen overheen leest, daar struikel ik over. Zelfs op mijn vrije avond, in de pauze van een koorrepetitie. Op tafel lag een folder van de Ango, een gehandicaptenorganisatie. Of toch een organisatie met beperkingen?

4 thoughts on “Beroepsdeformatie”

  1. Een heel herkenbaar stukje; mij (eveneens vertaler) vergaat het precies zo. Sinds ik in Duitsland woon heb ik het zelfs met deze “Fremdsprache” 😉

  2. Hallo Ellen,

    Herken het (wat Nederlands betreft) helemaa. Misschien ook genetisch bepaald? 🙂

    Groet,
    Gert.

    NB: ongelovelijk = ongelofelijk

  3. Als Nederlandse in Wales, ben ik me erg bewust van de onwetendheid van Groot-Brittaniers ten opzichte van de eigen taal! Hier in huis wordt geregeld ‘sssssst’ geroepen als ik weer eens tegen de tv schreeuw, een of ander leesvoer de kamer door gooi of de radio afzet omdat ik met afgrijzen weer een oenige fout heb gehoord of gelezen. Met het lezen van vertaalde boeken ben ik lange tijd terug al gestopt, ik vind het TE frustrerend om hele zinnen in het engels door m’n hoofd te horen terwijl ik ze in het nederlands aan ‘t lezen ben….

    Mooie blogs, ik heb je vandaag pas ontdekt en heb meteen alles gelezen!

Leave a Reply

