Verwarrende koppen

Dat het soms best lastig is om een ingewikkelde tekst samen te vatten, blijkt uit twee artikelen over hetzelfde onderwerp die ik vandaag via twitter zag. Folkehelseinstituttet, een Noors instituut voor volksgezondheid, heeft onderzoek gedaan naar de taalontwikkeling van jonge kinderen in verschillende kinderopvangsituaties. Volgens het artikel dat het instituut daar zelf over heeft gepubliceerd, is de taalvaardigheid van kinderen die full-time naar een officieel kinderdagverblijf gaan beter dan die van kinderen die thuis door een ouder of een oppas of in een ‘outdoor nursery’ (geen idee wat dat is) worden opgevangen: “Children in formal child care have better language skills”.

Over hetzelfde onderzoek werd ook geschreven in The Times of India. De inhoud van dat artikel is min of meer hetzelfde, maar de koppenmaker, die blijkbaar ook de samenvatting heeft geschreven, kwam tot een andere conclusie: “Kids at home have better language skills”.

Aardig verwarrend als je alleen koppen leest! Afgezien van de verwarring zijn de resultaten van het onderzoek natuurlijk interessant, al liggen ze misschien voor de hand. Kinderen die full-time naar een kinderdagverblijf gaan, hebben veel meer contact met andere kinderen én met andere volwassenen dan hun ouders dan kinderen die thuis blijven.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s